Donation till Thielska Galleriets samlingar
Thielska Galleriet har genom en donation förvärvat en av de första studierna till Richard Berghs nationalromantiska målning Riddaren och jungfrun från 1897, ett av Thielska Galleriets och svensk konsthistorias mest betydelsefulla verk. Studien ger en inblick i konstnärens långa och bitvis mödosamma skapandeprocess fram till den färdiga målningen.
Den livfulla studien är utförd i olja på pannå och signerad med dedikationen: ”Embryot till en riddare tillegnadt Isaria af Dick”. Sångerskan Isaria (född Boklund) var gift med konstnären Oscar Björck och paret umgicks i kretsen kring ”Dick”, som Richard Bergh kallades bland vännerna, och konstmecenaten Ernest Thiel.
I skissen flödar solljuset in medan den färdiga målningen visar ett skymningslandskap. Penseldragen är också kraftfullare i skissen, men kompositionen är densamma som i det slutgiltiga verket. I förgrunden lägger en riddare i förgylld rustning sin hand på en ung flickans axel. Hon bär en vit fotsid klänning och håller en utblommad maskros i handen – en dubbeltydig symbol för liv och död, utslocknande och pånyttfödelse.
Temat med riddaren och jungfrun sysselsatte Richard Bergh (1858–1919) under hela 1890-talet. Medeltidsfantasier låg i luften, men framför allt fängslades han av de utblommade maskrosängar han mött på Gotland. I skymningen antog fälten en pudrig rosaröd ton. I Thielska Galleriets samlingar finns vid sidan av blyertsskisser och anteckningar flera studier i olja till Riddaren och jungfrun, men ingen av dessa visar hela motivet.
– Vi är mycket glada över att kunna införliva denna konsthistoriskt viktiga skiss i våra samlingar och tacksamma för att konstsamlarna Susan och David Werner från Pennsylvania, USA, tillsammans med Thielska Galleriets vänförening har möjliggjort förvärvet, säger museichef Åsa Cavalli-Björkman. Richard Berghs förstudie har funnit sin plats intill målningen Riddaren och jungfrun i Matsalen, en trappa upp i museet. – Det känns som att skissen har hittat hem.
Susan och David Werner har samlat svensk konst i mer än tjugo år. Vid sitt första besök på Thielska Galleriet slogs de av konstsamlingens höga kvalitet och dess samspel med den tidstypiska miljön från sekelskiftet 1900. Med donationen av studien till Riddaren och jungfrun vill de visa sin tacksamhet mot museet som återkommande inspirationskälla.