Tidigare utställningar

Axel Törneman

Bohemliv och modernitet

6 februari — 6 juni 2021

Dramatiska kompositioner och motiv i skarpa färger utmärker Axel Törnemans (1880-1925) konstnärskap. Vid debuten 1905 var hans måleri fyllt av sekelskiftets tidsanda och ansågs företräda ett nytt årtionde. Under en kort tid var Törneman portalfigur för det moderna i svensk konsthistoria. Samtidigt förblev han en bohem, en outsider vars resor utanför de estetiska ramarna till stora delar har glömts bort idag.

Axel Törnemans konstnärliga genombrott ägde rum i Paris där han tidigt drogs in i bohemlivet. 1907 väckte hans färgsprakande målning Nattcafé sensation i Sverige. Motivets elektriska ljus och människornas absintbeslöjade blickar associerades med såväl modernitet som dekadens. Törneman fick sitt första erkännande när Ernest Thiel köpte Nattcafé. Idag har Thielska Galleriet en av de största Törnemansamlingarna i Sverige.

Utställningen ger en bred bild av ett svårfångat och motsägelsefullt konstnärskap som till stora delar hamnat i skymundan. I salarna visas Axel Törnemans omfattande produktion från de tidiga målningarna i Paris och Bretagne, via bokomslag och karikatyrer, till de stora målningarna med motiv som blandar undergroundvärld, sällskapsliv och mytologi. Med sina 78 verk är detta den mest omfattande presentationen av Axel Törneman som ägt rum på femtio år.

Utställningen visas dels på entréplan i salarna som tidigare rymde familjen Thiels sovrum, dels i Salongen och Munchsalen en trappa upp. I samband med utställningen produceras en katalog med en essä av Adam Korpskog och stöd av Kungl. Patriotiska Sällskapet.

Digitalt om utställningen
Audioguide
Digitala minivisningar

Press om utställningen 

Hör museichef Åsa Cavalli-Björkman och utställningens curator Adam Korpskog inviga utställningen digitalt i länken nedan

Axel Törneman, Gudrun, 1904, privat ägo. Bokförlaget Stolpe/Foto Bengt Wanselius.
Axel Törneman, Kring lampan, 1907, Nya Wermlands-Tidningen. Foto: Per Myrehed
Axel Törneman, Nattcafé I, 1905, Nya Wermlands-Tidningen. Foto: Per Myrehed
Axel och Gudrun Törneman, sonen Algot samt Axels svägerska Signe (i hatt) i Axel och Törnemans hem. På väggarna syns två målningar som visas i utställningen. Fotografier ur Signe och Yngve Törnemans familjealbum, ca 1915. Insamlade av Magnus Karlsson.
Axel Törneman, Bretagnare I, 1905, privat ägo.
Axel Törneman, Porträtt av konstnärens hustru, 1908, Thielska Galleriet.
Axel Törneman med hustrun, sångerskan Gudrun Törneman (f. Høyer-Ellefsen) och sonen Algot, ca 1913. Ur Signe och Yngves familjealbum. Insamlade av Magnus Karlsson.
Axel Törneman, Fågel blå, 1916. Foto: Patric Evinger/Åmells konsthandel.
Axel Törneman, Bretagnare, 1905, Moderna museet.
Axel Törneman, Variété, odat., Thielska Galleriet.
Axel Törneman, Porträtt av Carin Östberg, 1916, Thielska Galleriet.
Axel Törneman, Porträtt av Signe Henschen, 1924, Thielska Galleriet.
Axel Törneman, Självporträtt, 1904, Thielska Galleriet.
Pressmeddelande ›