Tidigare utställningar

Edvard Munchs fotografier

Det experimentella jaget

8 februari - 31 maj 2020

Edvard Munch (1863-1944) köpte sin första kamera i februari 1902. Denna utställning presenterar ett stort urval av hans många fotografier och filmer och visar en mindre känd sida av konstnären. Munch använde fotografi som ett experimentellt medium och placerade ofta sig själv framför linsen. Han var en nyfiken fotograf som utnyttjade effekter av skenbara ”misstag” såsom förvrängningar, suddiga rörelser och ovanliga kameravinklar. De fotografiska experimenten har en tydlig relation till Munchs formspråk inom måleri och grafik, men Munch ställde inte ut fotografierna offentligt. De undersökande och poetiska bilderna visar konstnären själv och hans närmaste omgivning: ”selfies” från nervkliniken, stranden eller trädgården i hemmet utanför Oslo.

Munch fotograferade under två perioder. Den första började 1902, samma år som hans mångåriga förhållande med Tulla Larsen tog slut med ett vådaskott som skadade ett av konstnärens fingrar. Tiden präglades också av att karriären hade fått fart, vilket bidrog till en känslomässig kris som kulminerade i en vilokur på dr Daniel Jacobsons privata klinik i Köpenhamn 1908–1909. Under dessa år var Ernest Thiel en av Munchs viktigaste mecenater och skapade på Thielska Galleriet sin stora samling av konstnärens verk. Munchs andra aktiva period som fotograf, då han även försökte sig på amatörfilm, varade från 1927 till mitten av 1930-talet. Framgångsrika retrospektiva utställningar i Berlin och Oslo, samt en blödning i höger öga, som skadade Munchs syn, satte dock stopp för fler experiment.

Utställningen Edvard Munchs fotografier. Det experimentella jaget syftar till att visa en sida av Munchs skapande som är okänd för de flesta, men som var en självklar del av hans konstnärliga arbete. Utställningen kommer att innehålla ett 50-tal bilder som tryckts efter originalen på Munchmuseet i Oslo. Ett urval av Edvard Munchs grafiska blad, hämtade ur Thielska Galleriets egen samling, visas tillsammans med de inlånade verken.

Utställningen är producerad av The American Scandinavian Foundation/Scandinavia House, New York i samarbete med Munchmuseet, Oslo.

Litteratur:

Berman, Patricia: "Edvard Munch og det fotografiske avbruddets kunst" i Edvard Munch: I Oss er det Verdener (utst. kat.). Bergen: KODE, 2019, 42-55.

Chéroux, et. Al: Edvard Munch. The Modern Eye, (utst. kat.). London: Tate Modern, 2007.

Eggum, Arne: Munch og Fotografi. Oslo: Gyldendal, 1987.

Rognerud, Hilde Marie Jamessen: Munch!: Nietzsche, Thiel och Nordens störste konstnär. Stockholm: Thielska galleriet, 2013

Söderberg, Rolf: Edvard Munch, August Strindberg. Fotografi som verktyg och experiment/ Photography as a tool and an experiment. Stockholm: Alfabeta, 1989.

Tyri Holt, Cecilia:  Edvard Munch. Fotografier, Oslo: Forlaget Press, 2013.Angela Lampe & Clément

Edvard Munch, Edvard Munch målar på stranden i Warnemünde, 1907, fotografi. Munchmuseet, Oslo.

Edvard Munch, I glasögon framför två akvareller, Ekely, ca 1930, fotografi. Munchmuseet Oslo.

Edvard Munch, Självporträtt ”à la Marat” vid badkaret i dr Jacobsons klinik, Köpenhamn, 1908-09, fotografi. Munchmuseet, Oslo.

Edvard Munch, Afton, 1902, träsnitt. Thielska Galleriet.

Edvard Munch, Det sjuka barnet, 1896, litografi. Thielska Galleriet.

Edvard Munch, Självporträtt, 1895, litografi. Thielska Galleriet.