Ernest Thiels känsla för naturen: jakt, konst och affärer
Förra sekelskiftets mångbottnade naturvurm är fokus på Thielska Galleriet under hösten och vintern. Landskapsmålningar som Ernest Thiel (1859-1947) införlivade i Galleriets samling, av bland andra Bruno Liljefors (1860-1939), Gustaf Fjaestad (1868-1948), Oskar Bergman (1879-1963) och Herman Norrman (1864-1906) visas tillsammans med fotografier och rörliga bilder där Thiel själv rör sig ute i skog och mark.
Nutida konstnärerna Ernst Billgren, Corinne Ericson och AKAY i samarbete med arkitekt Frederic Eklöf bidrar med verk som visar att sekelskiftets dubbla attityder lever kvar än idag, om än i annan form.
Vid sekelskiftet 1900 fanns nationalromantikens stämningsladdade konst sida vid sida med industrialiseringens nyttoinriktade syn på landskapet. Konstsamlaren och riskkapitalisten Ernest Thiel befann sig i skärningspunkten mellan de två synsätten. Jakt tillhörde hans favoritsysslor och han gjorde goda affärer på malmbrytning i Norrland samtidigt som han omgav sig med suggestiva målningar med motiv från olika delar av Sverige.
Thielska Galleriet har en stor samling målningar av Bruno Liljefors, som var en av Ernest Thiels närmaste vänner. Utställningen innehåller flera av Liljefors målningar av jakt, ett intresse han delade med Thiel. Ett unikt filmklipp visas med en jaktscen från Thiels skärgårdsö Fjärdlång. Bildmaterialet berättar om jaktens sociala funktioner, inte minst mellan män.
Konstnären Corinne Ericson (f. 1967) har fotograferat hundratals älgpass hon stött på i skogarna i Jämtland mellan åren 2002 och 2013. Fotografierna låter betraktaren få syn på jägarens position så att den kan granskas utifrån.
Särskild fördjupning ägnas åt den vandring från Narvik via Kiruna till malmberget i Gällivare som Thiel tillsammans med bland andra vännen och bankmannen Knut Wallenberg (1853-1938) arrangerade under sommaren 1896 för industrifolk och riksdagsmän. Wallenberg tog själv fotografier som visas i utställningen. Sällan visade målningar av de norrländska konstnärsbröderna Elis Åslund (1872-1956) och Helmer Osslund (1866-1935) har tagits fram ur magasinet och lånats in för denna utställning.
Det naturmåleri som etablerades under nationalromantiken är idag en del av en folklig bildskatt. Ernst Billgren (f. 1957) har lekt med genren sedan 1980-talet, inte minst för att utmana uppfattningar om ”bra” eller ”dålig” konst. Människor har i alla tider använt sig av naturen för egna syften, men i Billgrens verk vänds på perspektiven: vad händer om djuren tar sig in i kulturens finrum?
AKAYs (f.1969) konstnärliga utgångspunkt är det offentliga rummet. Det senaste året har staden bytts mot vildmarken där han målat befintliga norrländska jakttorn i klara färger. Tornet som AKAY tillsammans med arkitekten Frederic Eklöf (f. 1978) uppfört särskilt för Thielska Galleriets park påminner om att Djurgården varit kunglig jaktmark en gång i tiden. Installationen kring Auguste Rodins skulptur Skuggan skapar en oväntad krock mellan jägarens och konstälskarens sätt att se på det omgivande landskapet.
Filmade konstnärssamtal med kritikern Sophie Allgårdh, Thielska Galleriet:
Under två torsdagskvällar i november var det konstnärssamtal på Thielska, i samband med den pågående utställningen Ernest Thiels känsla för naturen: jakt, konst och affärer. Ernst Billgren, Corinne Ericson, AKAY och Frederic Eklöf talade om sina verk, arbetsmetoder och utställningens teman, under ledning av konstkritiker Sophie Allgårdh.