Tillsammans
I år firar Thielska Galleriet 100 år som museum. Jubiléet inleds med utställningen Tillsammans, som utgår från att Thielska Galleriet är ett resultat av gemensamma krafter. Det gäller förstås grundarna Ernest och Signe Maria Thiel som byggde upp en av Sveriges mest betydande konstsamlingar tillsammans, men också många av de konstnärer som de understödde och vars konst har format museet. Det handlar även om platsen, Thielska Galleriet har från början varit en mötesplats för tidens konstliv. Med utgångspunkt i några samarbeten som finns i huset riktar utställningen blicken mot vår tid och undersöker hur konstnärer skapar tillsammans idag, hur konstarterna samverkar med varandra och med andra sidor av livet.
Temat Tillsammans löper som en röd tråd genom allkonstverket Thielska Galleriet. Många av de manliga konstnärer som utgör kärnan i konstsamlingen hade livspartners som också var konstnärer, såsom Carl och Karin Larsson och Karl och Tekla Nordström. Ett annat viktigt par för museet var dess förste intendent, författaren och konstkritikern Tor Hedberg och skådespelaren Stina Hedberg. Likaså var palatsets arkitekt Ferdinand Boberg tillsammans med konstnären Anna Boberg. Utställningen ställer frågan vilka spår deras samvaro har lämnat i de individuella konstnärskapen och i museet.
Familjen Fjæstad drev ett helt företag och har mer än några andra präglat Thielska Galleriets interiör. Paret Gustaf och Maja liksom Gustafs syskon finns representerade med flera målningar, textila verk och en möbelgrupp. Deras helhetsgestaltning påminner om att inte bara konstnärer utan även konstformer agerar tillsammans.
Tillsammans kan också vara en fråga om att organisera sig. En grupp som dominerar Thielska Galleriets samlingar är Konstnärsförbundet, där konstnärerna skapade under gemensamma ideal. Här fokuseras på frågan om gruppens identitet; hur uppfattade och kommunicerade de sin tillhörighet?
100 år efter att museet bildades kan vi se att liknande samarbetsformer är relevanta än idag även om perspektiven har förskjutits. Samexistensen med naturen har fått andra dimensioner än när Ferdinand och Anna Boberg målade berg och glaciärer i Nordnorge. Vad betyder det att skapa något tillsammans idag? Vad har gemenskap för betydelse för konstnärligt skapande? Vad innebär det att göra konst för en viss plats? Hur förstår vi frågan om att verka tillsammans om vi sträcker oss utanför det mellanmänskliga?
För att få perspektiv på dessa frågor har vi bjudit in fyra samtida konstnärsduos; Bigert & Bergström, Linda Pedersen och Henning Hamilton, Bella Rune och Jonas Nobel samt Martin Bergström och Thomas Klementsson. Det är konstnärer som verkar (och i vissa fall lever) tillsammans. Det är konstnärer som arbetar med många olika uttryck och material, i varierande former av samverkan – med varandra, andra aktörer och med sin omgivning.
Mats Bigert (f. 1965) och Lars Bergström (f. 1962) har arbetat tillsammans under namnet Bigert & Bergström sedan 1986. De är båda utbildade vid Kungl. Konsthögskolan i Stockholm och deltar regelbundet på den internationella konstscenen med allt från storskaliga skulpturer och installationer till performance och film. Med en konceptuell udd och underfundig humor analyserar duon vetenskapliga och sociala frågor som diskuteras i dagens samhälle, till exempel klimatförändringar eller miljömässig hållbarhet. Kärnan i deras arbete befinner sig i korsningen mellan mänsklighet, natur och teknik.
Linda Pedersen (f. 1987) och Henning Hamilton (f. 1987) arbetar tillsammans sedan några år tillbaka, parallellt med sina egna konstnärskap. Pedersen har en kandidatexamen från Konstfack i Stockholm och är även utbildad vid Camberwell College of Art i London samt vid Tokyo Zokei University. Hamilton har studerat vid Konstskolan i Göteborg men är i övrigt autodidakt. I sina individuella konstnärskap arbetar Pedersen i huvudsak med föreställande skulptur medan Hamilton gör assemblage av föremål från sin närmaste omgivning. I de gemensamma projekten skapar de rumsliga installationer där de gärna utgår från upphittade föremål vars uttryck de både förstärker och förvanskar.
Linda Pedersen och Henning Hamilton
Bella Rune (f. 1971) och Jonas Nobel (f. 1970) är mest kända för sina individuella konstnärskap, men har sedan 2013 också arbetat tillsammans med både utställningar och offentliga uppdrag, projekt de kallar Sagovolvo. Rune är utbildad på Beckmans Designhögskola i Stockholm och vid Chelsea College of Arts i London. Hon arbetar i många olika tekniker, som augmentet reality och skulptur, vilka ofta utgår från textila uttryck. Nobel är utbildad vid Umeå konsthögskola och är en av grundarna till arkitektur- och designbyrån Uglycute. I sitt individuella konstnärskap arbetar han med skulptur och andra tredimensionella objekt. Tillsammans har Rune och Nobel skapat rumsliga installationer där olika element flätas samman så att textila tekniker appliceras på material som järn, koppar och trä.
Läs mer: Bella Rune och Jonas Nobel och Bella Rune
Martin Bergström (f. 1978) och Thomas Klementsson (f. 1974) har arbetat tillsammans i flera olika projekt i snart två decennier, men de verkar i huvudsak individuellt. Bergström är utbildad på Konstfack i Stockholm och vid Universität der Künste i Berlin. Han är en internationellt framstående modekreatör och designer som rör sig fritt mellan olika konstnärliga discipliner. Mest känd är Bergström för sina handgjorda mönster av växtlighet. Klementsson är både fotograf och filmare. Vid sidan av den egna produktionen anlitas han återkommande av de största modemärkena, såväl nationellt som internationellt. I de gemensamma filmprojekten samverkar deras individuella konstnärliga uttryck, där dansare iscensätter kreationer av Bergström, suggestivt filmade av Klementsson.
Läs mer: Martin Bergström och Thomas Klementsson
Tack till våra långivare
Carl Larsson-gården, Issues, Nationalmuseum, Norrköpings Konstmuseum, Prins Eugens Waldemarsudde, Scenkonstmuseet, Stockholm konst och flera privata långivare.